رئيس التحرير
شيماء جلال
Advertisements

بحيلة خبيثة.. مواطن يمنع طلاب مدرسة من اللعب أمام منزله

الثلاثاء 20/أكتوبر/2020 - 06:49 م
كشكول
شيماء منصور
طباعة
Advertisements

لجأ مواطن لحيلة خبيثة لمنع جلوس الأطفال أو المرور من أمام منزله ، وهي وضع مسامير أمام بيته المقابل لمدرسة بهاء الدين الإبتدائية في مركز ميت غمر بمحافظة الداقهلية.

حيث تعمد الرجل وضع مسامير مقلوبة بطول 5 سنتيمتر، وقام بثبيتها جيداً باستخدام الأسمنت على أحد الأرصفة أمام منزله، وهو المكان المجاور مباشرةً للمدرسة، وذلك لمنع الطلاب الصغار من الجلوس أو اللعب فوقه، وهو ما قد يعرض الأطفال للجروح الشديدة.

وعبرت أحد أولياء الأمور عن استيائها مما حدث حيث قالت "اللي حصل ده عيب وقلة ضمير ولو أي حد من الأطفال وهو خارج من المدرسة وغصب عنه اختل توازنه ووقع على دماغه ولا عينه هيعمل له عاهة مستديمة"

ووأضافت هذا التصرف بالفعل قد يمكن أن ينتج عنه وقوع حوادث كبرى: "الأطفال مش بيركزوا وبيخرجوا من المدرسة يجروا ويلعبوا ومش حاسين ولا شايفين قدامهم ليه صاحب البيت يفكر التفكير السيء ده ما كل سنة المصطبة دي موجودة وبيلعبوا عليها، وكان في أكتر من طريقة تانية يمنع الأطفال تمن اللعب عند المصطبة بتاعة البيت لكن ميأذيهمش بالشكل ده".

وقالت ولي أمر آخري "منه لله ازاي يعمل كده وهيأذي الولاد أنا شفت المصطبة دي بأول يوم الدراسة ومعرفش صاحب البيت وروحت اشتكيت للمدرسة قلت يمكن تعرفه لأنه قدامها على طول، وقالوا هيحاولوا يكلموه يشيل المسامير دي عشان الأطفال ميحصلهاش حاجة".

 

Advertisements
ads
ads
ads
Advertisements