الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
مدارس

"شايلة تاريخ".. أم تحتفل برسوب ابنتها بالثانوية العامة على طريقتها الخاصة

كشكول

تداول رواد السوشيال ميديا صورة وفيديو لإحدى طالبات الثانوية العامة وهي تحتفل بعيد ميلادها والذي يصادف يوم ظهور نتيجة الثانوية العامة بـ تورتة مكتوب عليها "شايله تاريخ".

وتقول أسماء الرفاعي ولي أمر الطالبة ملك، طالبة الثانوية العامة، إن ابنتها قد شهدت ضغوطًا نفسية بسبب النتيجة، لذا قررت الأم مفاجأه ابنتها بـ تورتة عيد ميلادها، مكتوب عليها «شايلة التاريخ»، لتخفيف الضغط عليها، ما جعلها حديث مواقع التواصل الاجتماعي خلال اليوم.


وأضافت الأم في تصريحات صحفيه لها: "يوم النتيجة كان أصعب يوم مرعلينا وأنا حبيت أطلعها من اللي هي فيه خاصهً بعد ماضاع حلمها أنها تكون إعلامية، فقررت أعمل حاجه مختلفه في عيد ميلادها وعملتلها مفاجأة".

وتابعت:" أنا اللي فكرت فالفكرة، عشان عارفة إن بنتى لما بتقع في محنة ونواجها بضحك، بتخرج منها بسرعة، وعشان كدة فرحت وفضلت تضحك هي وأصحابها، وده ظاهر في الفيديو وخصوصا إنها كانت فاكرة إنى مش هعملها حاجة في عيد الميلاد عشان نزلت في التاريخ، بس الحمدلله قدرت افرحها".

جدير بالذكر أن هذه الفكرة قد نالت اعجاب الكثير من رواد السوشيال ميديا، وقد تفاعل البعض مع تصرف الأم لأنها استطاعت بمفاجأه بسيطة أن تخفف العبء على ابنتها.