الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
منوعات

شاهد.. ضحية التحرش بالمنصورة : اللي مغلطني على لبسي نفسه يلبس زيي"

كشكول


قالت  “زهرة”، إحدى الفتاتين ضحية التحرش في ليلة رأس السنة، في مدينة المنصورة، في فيديو نشرته على موقع يوتيوب، للرد على منتقديها و”المتطفلين” على حياتها الشخصية وأسلوبها في الحديث واللبس، ويبررون ما حدث من تحرش- حسب قولها 

وأوضحت زهرة أنها لم تقصد بعبارة “أنا مبسوطة إني حصلي كده”، في مداخلتها مع الإعلامي عمرو أديب في برنامج “الحكاية”، أنها كانت تقصد “لم تكن تتمنى أن ترى أي بنت أخرى هذا الموقف، وأنه حدث لها لأنها قوية وقادرة على المواجهة قائلة "بطلوا  تصطادوا في الميه العكرة، أنا أقصد إن الموقف صعب ويارب محدش يشوفه أبدا”.
 
وردت على منتقديها “لو شايف إن لبسي غلط تروح تكشف عن دكتور لأنك تعديت ليفل التخلف، لو شايفني لازم أتكلم وأنا متأثرة ومنهارة، فمش مهم تعاطفك خالص، واللي يهمني الناس اللي تقف معايا، ربنا العالم اللي فيا وفي نفسيتي”.

ونفت ما نشرته بعض المواقع من تبراء أهلها منها بعد الواقعة “لم يتبرأ مني أهلي مثلما تردد ونتواصل ولن نترك حقي.. عيب بجد اللي يتكلم عن لبسي كلنا بنغلط، وأنا اللي مجني عليا، اعتبرني أختك أو بنتك عيب تتكلم عليا كده، عار على أي حد ولو شايف إن ده دِين فعار على الديانة بتاعتك”.

واستكملت: “كل اللي مغلطني على لبسي، معلش يا حبيبتي إنتي نفسك تلبسي زيي بس فيه اللي منعك، وهناك اللي بيعمل حاجات أسوأ من كده، وكلنا بنغلط”، مؤكدة عدم وجود أي إدانة لها بل هي المجني عليها.

وكانت نيابة نيابة قسم أول المنصورة، قد أمرت بإخلاء سبيل 9 شباب مشتبه بهم في واقعة التحرش الجماعي بفتاة المنصورة ليلة رأس السنة في منطقة حي الجامعة، ظهروا في فيديوهات كاميرات المراقبة التي رصدت الواقعة، حيث استدعيت الفتاتان ولم تتعرفا على أي منهم.