الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
مدارس

شاهد.. إجابات لطلاب من الأول الثانوي أبهرت المصححين

أرشيفية
أرشيفية


تداول عددا من أولياء الأمور ورواد موقع التواصل الجتماعي "فيس بوك" مجموعة من الصور لكتابة طلاب الصف الأول الثاني كلمات فكاهية بدلا من الإجابة في الامتحان الإلكتروني، وذلك حسبما تظهر الصور، حيث سخرو منها قائلاين: جملا من إبداعات الطلاب في الامتحانات، أبهرت المصححين و الوزارة.

وأظهرت الصور أن أحد الطلاب كتب جملة "أربع فرخات و دجاجة

و محدش فاهم حاجة" كما كتبت طالبة أخرى "نجحنى علشان ماما بليز"

فيما كتب أخر "انا بحبك أن شاءالله تروح تحج ما ترجع" فيما كتب أخر "يا رب أنجح".

فيما علقت ولية أمر قائلة: المفروض نضحك ولا نعيط ،إحنا عقدنا أولادنا بسبب الدرجات وأنا حاليا بحاول أعيد تأهيل نفسي إن التعليم العالي مش كل حاجة ودا بالذات بعد ما بنتي الكبيرة دخلت صنايع وبحاول أرجع المودة اللي بيني وبين ولادي من تاني دا بعد ما التعليم خلانا حنقضي على بعض.

فيما تسائلت علا علي، هل دى الاجابات المبدعة اللى قالوا عليها؟

فيما علق محمد فرج قائلا: هو اية اللي حسبي الله ونعم الوكيل يعني دة مكنش بيحصل في النظام القديم عادي جدا وهو جايب إجابة واحدة من وسط ملايين الاجابات لية نحكم من اجابة طالب مستهتر زي ده.

وأضاف فرج يعني مفيش غير الاجابات دي فين باقي الاجابات ولا اللي بيصور بيصورالاجابات الوحشة بس، مضيفا انا ياما في اللجان بتاعتي زمان كنت بشوف الطلاب في اللجنة بيعملوا الكلام ده وعادي جدا فرقت ورق من تابلت، ولا فرق عقليات مش أكتر، مؤكدا دا طالب مستهتر مفكرش حتى انه يفكر في السؤال او يجاوب أي إجابة قريبة لا قعد يرسم وواضح انة داخل الامتحان مستستهر ومش مهتم بية أصلا.

 فيما قال خالد صفوت مؤسس جروب "ثورة أمهات مصر على المناهج التعليمية" إجابات الطلاب أصابتني بالحيرة والدهشة وجعلتني أفكر طويلا وتسأل كثيراً ماذا أصاب الطلاب؟

 وأضاف صفوت في تصريحات خاصة لـ"كشكول" من الممكن أن يكون ذلك نتيجة عام كامل بلا دراسة بلا اختبارات حقيقية مما أدى إلى عدم الاهتمام أو حتى مجرد التفكير و المحاولة، أيضا من الممكن أن يكون ناتج عن ضغط نفسي وعصبي تعرضت له الطلاب على مدار العام من قرارات مفاجأة بشكل مستمر وعدم وضوح رؤية و أسئلة لم يراها الطالب من قبل و عوامل كثيرة أدت في النهاية لإحباط البعض و شعورهم بالعجز.