الجمعة 27 يناير 2023 الموافق 05 رجب 1444
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
منوعات

السيسي للمصريين من كاتدرائية ميلاد المسيح: ما تقلقوش من حاجة وربنا معانا

كشكول

هنأ الرئيس عبد الفتاح السيسي البابا تواضروس الثاني وشعب الكنيسة القبطية الأرثوذوكسية بعيد الميلاد المجيد مساء اليوم الجمعة خلال احتفال الكنيسة القبطية الأرثوذوكسية بعيد الميلاد

ووجه الرئيس السيسي رسالة للمصريين تحدث خلالها عن القلق الذي ينتاب المصريين جراء الأزمة الاقتصادية، وقال أنا حاسس وشايف ان الناس قلقانة، وقال يارب السنة دي تبقى سنة خير على مصر وعلى كل العالم.

 

وأضاف أ نا شايف ان الناس قلقانة في مصر وخايفة، ومش حقول إن القلق ده مش مبرر.. لكن انا مش بخبي عليكم حاجة، ولو سمحتو يا كل المصريين.. أنا بقول ما تديش ودنك لحد أقل ما فيه إنو مش مسئول.. يعني كل واحد يعرف على قدو.. من الموظف الصغير إلى من أراد له القيادة.. وبالتالي لما حد يتكلم، ان ما كانش يعرف، وأكيد مش حيبقى عارف.. من فضلكم ما تخافوش.. طب ليه متخافوش.. لسببين

الأول إن ربنا موجود مش حيسيبنا.. وهو أعز من الكل.. وبنحاول احنا كدولة حريصين على ان الأزمة الكبيرة العالمية تأثيراتها كبيرة جدا.. والدنيا حتختلف عما كانت عليه، واحنا الحمدلله ماشيين كويس، وان كنا بنعاني.. لكن ما نخافش وما نقلقش. لأن ربنا موجود، ولن يتركنا، وأننا كدولة حريصون على تقليل الأزمة الكبيرة التي تضرب العالم كله، والأمور بعدها ستتغير تمامًا، ولكننا نسير بخطى جيدة حتى وإن كنا نعاني، ولا يجب أن نقلق، وستجدون أناسًا يتحدثون كثيرًا، مثل الحديث عن بيع قناة السويس، ولكن كل هذا خطأ، ولكن إن فعلت شيئًا سأخبركم به: "هي مصر لو تعبت هنتخلى عنها".

وتحدث الرئيس السيسي قائلا في كل مرة أسمع حديث لقداسة البابا أو حتى الكتاب الذي صدر عنه، ولا أنسى ما قاله إن الأديان تتوافق ومش لازم الأديان تتطابق.. وهذا صحيحي، أنا بقول كدة عشان تفضل محبتنا لبعض ومفيش تمييز، ويجب أن تكون هذه الروح متأصلة في نفوسنا ونفوس أجيالنا.

محتاجين دايما نؤكد إن احنا واحد.. مفيش أي شكل من ِأكال التفرقة بيننا.. أنا بقول الكلام ده لكل الناس.. واحنا بنحبكم.. فكل سنة وانتو طيبين وعيد سعيد عليكم.

Advertisements
Advertisements