الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
تحقيقات وحوارات

تنظيف التلاميذ للمدارس" تواضع" ولا "استغلال " (صور)

كشكول

أثارت صور لتلميذات بمدرسة الكوم الأحمر بمدينة أبوتيج بأسيوط، وهن ينظفن السلالم ودورات المياه حالة من الجدل على مواقع التواصل الاجتماعى ، بين مؤيد ورافض، ومستنكر.

الرفق بالتلاميذ

وتداول أولياء الأمور الصور على موقع "فيس بوك"، وعلق عماد جودة، أحد أولياء الأمور على الصور:"صورة التلميذات ينظفن الحمامات عرضت باليابان فكان التعليق قمة الرقي حتى يعرف التلاميذ قيمة النظافة ويخلق جيل متواضع وراقي و بلابلا بلا، وعرضت بمصر فكانت مخاطبة حقوق الإنسان للرفق بالتلاميذ ومطالب بالتحقيق مع المدير، وأولادنا رايحين يتعلمو مش ينظفو حمامات،هو انتو مش عاوزين تتقدمو بالتعليم زي اليابان ولا هو كلام وخلاص".

بين الاستغلال والتعليم

بينما قالت عبير إبراهيم إحدى أولياء الأمور: "في فرق بين الاستغلال وتعليم النظافة واحنا فاهمين اللي بيحصل ايه في مصر"، واختلفت معها هناء عبد الهادى التي علقت " والله كنا زمان كدا وكنا في قمة السعادة ولا نشتكي لأهالينا ولا حاجة كانت متعة لنا وطلعنا منظمين".

ووجهت نداء لوزير التعليم الدكتور طارق شوقى: "ولادنا مش شغلتهم نضافه المدرسة ودورات المياه،ولادنا بيرحوا المدرسه يتعلموا مناهج مش مسح وكنس ولم القمامه ، وولادنا حتي لو المدرسة حكوميه مش من حقها تستغل فقر الاطفال وضيق حال اهاليهم لاجبارهم علي تنظيف المدرسه والقيام بدور عمال النظافة،ياريت رقابة اكتر على المدارس الحكومية، رجعوا المدارس تانى تربيه وتعليم وبس".

مدارس ولاد الغلابة

في حين قالت أمانى فاروق، "دائماً الضحايا من مدارس الغلابة.. اللى ما يقدروش يعترضوا لاهم ولا أهلهم، لكن المدارس الخاصة استحالة حد يقدر يخلى الأولاد يشتغلوا شغل العمال"

إحساس بقيمة المكان

في السياق ذاته، قالت فاطمة محمود :"بطلوا تكبروا المواضيع وتدوها حجم غير حجمها الطبيعي، ولادنا لازم يبقي لهم دور في مدرستهم يحسسهم أنها مكانهم وبتاعتهم عشان يتعلموا يحافظوا عليها،الا بتعملوه ده هيخليهم سلبيين ومهمليين واتكالين شوفوا كمية الزبالة اللي بيرموها في الفسحة وفي الفصول على أساس إن في عاملة هتنظف وراهم هي العاملة دية مش بني آدم، وعلى فكرة هو ده هيبقى أسلوبهم في البيت برضو مش بيساعدوا ولا بيحسوا بأمهاتهم".