الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
تحقيقات وحوارات

حكايات فتيات المدينة الجامعية بالأزهر.. «ضحك وحب وهزار»

كشكول

رصد "كشكول" قصص وروايات تحدث داخل غرف طالبات المدينة الجامعية لجامعة الأزهر، والتى تصل فيها الغرفة إلى أكثر من 5 فتيات، من محافظات مختلفة وأغلبهم من الصعيد.

كشفت رقية جمال المغتربة داخل المدينة الجامعية لجامعة الأزهر منذ ثلاثة سنوات ماضية، أن الدخول والخروج إلى المغتربين فى المدينة الجامعية ليس به تضييق حاد فأخر موعد هو الثامنة مساءاً، مشيرة إلي  أن كثير من الفتيات يستاءون من أن هذا هو الموعد النهائي قائلة :" دا بدري جدًا لأن فى ناس عندنا بتاخد كورسات ولكن دى قوانين المدينة وهما كدة شايفين إن دا فى مصلحتنا ولو واحدة حبت تتأخر بتاخد إذن".

أما عن المشرفات قالت رقية لـ"كشكول" إنه يوجد مشرفات أكاديميين فى المعاملة بينما يوجد أخريات يتعاملون بحب وود ويشجعون البنات على عمل حفلات داخل الدور بالإضافة إلى أنهم يشاركون فى هذه الحفلات من حيث الزغاريط والرقص وخلافه، وحول إختلاف البنات داخل الغرف قالت رقية :" إحنا فعلاً مختلفين جداً وبناقش اختلافات بس مش بنشد على بعض يعنى ..  بنتكلم فى الحب و الموضة والسفر واللبس والمكياج والإرتباط والصداقات بين الشباب ..إحنا ناس فرفوشين جداً .. ليه الناس فاهمة الأزهر غلط".

قالت أمانى أحمد طالبة مغتربة أخري بالمدينة الجامعية للأزهر إن الدخول والخروج هو الذي يسبب أزمة لفتيات المدينة حيث أن أخر موعد هو الساعة الثامنة، وأضافت أن محيط القاهرة ليس آمان ولذلك المدينة تخاف عليهم كثيرًا وأشارت أمانى أن البعض يحل هذه المشكلة عن طريق تصريح التأخير والأمر يمر بسهولة حينها دون أى مشكلات.

حول حكاوى الغرف أكدت أن المدينة بالأخص تضم طالبات كثيرين يكون تقديراتهم عالية ولذلك فشغلهم الشاغل هو المذاكرة والكلام عن المذاكرة هو له الجانب الأكثر من الكلام، وقالت أن المشرفات ليسوا سيئين فكثير منهم يتميزون باللطف، قائلة :" المشرفه عندنا ليها اكتر من عمل في مشرفات الدور اللى تخصصها تشوف المبيت وكده ونظافة الدور وما مثل ذلك دول كويسين معانا... في بعضهم بيشدد اوي ع النظافه وممكن تاخد اجراء تجاه البنات بس ده حقها لانها المفروض مشرفة نضافه واي تقصير هيكون فى وشها".

وردت أمانى على ما يتم تدواله بأن بنات الأزهر معقدين قائلة: "الأزهر مش معقد خالص والله في ناس شايفه الأزهر بس والله احنا فرفوشين على الاخر... بس حكاية اننا بنحط حدود على اوامر دينا ومبحبش نتخطاها وبنعمل الصح فبنبان مش متسيبين وطبعا الـ مش متسيب بيكون الأيام دي معقد".