الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
مدارس

خليكم فريش.. نصيحة سمية الخشاب لطلاب الثانوية العامة 2022

كشكول

وجهت الفنانة سمية الخشاب نصائح إلى طلاب الثانوية العامة وكليات الهندسة والحقوق والصيدلة بالجامعات، بمناسبة اقتراب امتحانات نهاية العام الدراسي2021/2022.

وقالت «الخشاب»في تغريدات على موقع التواصل الاجتماعي تويتر  إنها لو أصبحت في يوم وزيرة للتعليم في مصر، فستتخذ مجموعة من القرارات لصالح الطلبة.

وأضافت أنها ستغلي امتحاتات الفاينال والنجاح كله بأعمال السنة، مستطردة:"عشان عايزاكم فريش كده "


كما وجهت الممثلة رسالة إلى طلبة الثانوية، وقالت: "حبايبي اللي في ثانوية عامة، محدش ييجي على نفسه خالص، صحتكم بالدنيا، ومش نهاية العالم، وما تخلوش أي حد يأثر بالسلب عليكم"، وأضافت سمية الخشاب: "تقدروا تثبتوا نفسكوا في أي مجال أو كلية، مش شرط المسمى القديم بتاع كليات القمة ده، مفيش قمة، اللي هيشتغل ويحب اللي بيعمله هيبقى في القمة".
وتنطلق امتحانات الثانوية العامة يوم 26 يونيو 2022 في لجان امتحانية مراقبة بالكاميرات لضبط محاولات الغش، ومؤمنة بالإجراءات الاحترازية اللازمة للحفاظ على سلامة الطلاب والمعلمين والعاملين بالمنظومة من آثار جائحة كورونا.
وتعقد امتحانات الثانوية العامة للعام الدراسي 2021/2022، ورقيا في البابل شيت، بنظام التقييم الجديد الذي يقيس مهارات التفكير والقدرة على الفهم وحل المشكلات وليس الحفظ والتلقين.